عروس هلندی

نگهداری و تکثیر پرنده ای زیبا به نام "عروس هلندی" +عکس

عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را Cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای 1800 میلادی به انگلستان آورده شده است...
نمایش اندازه واقعی
احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محبوبیت این پرنده افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد.بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر وتاج رنگی پرنده می باشد. همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.
انواع عروس هلندی: عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد.

خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.
Lutino : بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.
صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی می باشن.
دارچینی:
رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگزرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.

نقره ای:
در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.
ابلق: 70% زرد یا سفید (رنگ بدن) و 30% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند. زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.
صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد. عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشندرفتار و تربیت: عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کند. آنها کنجکاو و شیرین هستند. یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمییز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند.بهترین عروس هلندی برای خرید یک عروس هلندی است که از طفولیت از مادر خود جدا شده و توسط انسان تغذیه شده است. این باعث می شود که پرنده به انسان خو گرفته و از او نترسد. این روش نیاز پرنده به توجه انسان را بیشتر می کند.طول یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا 30 تا 35 سانتی متر می باشد و تقریبا 15تا 25 سال عمر میکند. البته اگر از آنها خوب مراقبت کنید تا 30 سال هم میتوانند زنده بمانند.
عروسهای هلندی وقتی که می ترسند یا هیجان زده میشوند کاکل(تاج) خود سیخ میکنند و در حالت نرمال و ریلکس روی سر خود به حالت خوابیده نگه می دارند.
این پرنده می تواند حرف زدن را بیاموزد. این کار در صورتی که عروس هلندی تنها پرنده خانه باشد آسانتر است. در صورتی که پرنده دیگری اطراف پرنده باشد حیوان احساس نیازی به برقراری ارتباط با شما نمی کند.
تمرین کردن با آنها برای سخن گفتن بسیار آسان است.فقط به سه چیز توجه کنید فراوانی ، تکرار و پاداش. پرنده تان را بر روی انگشت گذاشته و مستقیما رو به او کلمه ای را با صدایی خوش بیان کنید. بکرات کلمه ای را که می خواهید پرنده بگوید تکرار کنید. جلسه تمرین باید پنج دقیقه یا کمتر و چندین بار در روز تکرار شود. در صورت سعی برای بیان کلمه با دادن جایزه و یا یک غذای و یژه از پرنده قدر دانی کنید. بعد به آنها فقط در صورتی که کلمه را بیان کردند جایزه بدهید. شما همچنین می توانید یک سی دی یا نوار کاست را برای تمرین از فروشگاه های حیوانات تهیه کنید. یکی از مسائلی که در مورد این پرنده باید مورد توجه قرار گیرد بلوغ جنسی حیوان است. حدود یک تا دو سالگی پرنده نر به بلوغ رسیده و در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آید. حتی برای پرندگان دست آموز نیز این موضوع صدق می کند. در این زمان باید صبور باشید. این حالت پس از مدتی از بین می رود. ولی پرنده دوست داشتنی شما مدتی در یک حالت اندوه فرو می رود. ماده ها بنظر نمی رسد که در این حالت فرو روند یا حداقل هیچگاه در این حد نمی باشد.  بلوغ شاید یک حرکت به حالت سلطه گری مردانه در پرنده شما می باشد. آنها اغلب در حدود دو سالگی یک مقدار سلطه گر می شوند. در این حالت باز باید صبور باشید. آنها جریانی را برای رئیس بودن طی خواهند  نمود ولی این رفتار برای همیشه نخواهد بود.
طوطیهای عروس بسیار دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند پس برای تربیت کردن آنها باید وقت زیادی صرف کنید, البته می توانید وقتی که خیلی کوچک هستند و هنوز پدرو مادر به آنها غذا میدهند, پرنده را خریده و خود بصورت دستی بزرگ کنید.
تربیت و آموزش:
هر قدر که طوطی شما کوچکتر باشد تربیتش نیز ساده تر خواهد بود.
اولین قدم این است که شاهپرهای پرنده که 8 تا 10 پر بزرگ می باشد قیچی کنید. مراقب باشید که  پرها خیلی کوتاه نشوند و اگر در این کار وارد نیستید این کار را به یک خبره بسپارید.پرها باید طوری قیچی گردندکه پرندتون بتونه تا ارتفاع  نیم متری بپره.
حالا پرنده را بر روی انگشت خود بگذارید و اجازه دهید مدتی همانجا بمانهد. شما باید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا پرنده احساس امنیت کرده و با شما خو بگیرد.
مرحله بعدی این است که یک اسم برای پرنده انتخاب و آن را با همان نام صدا کنید تا به آن اسم عادت کند بدین شکل هر وقت که پرنده را صدا کنید او هم با سرو صدا کردن جواب شما را خواهد داد.
عروس هلندی میتواند کلمات را تکرار کند , برای این کار شما باید خیلی وقت صرف کنید و یک کلمه رو چندین و چند بار تکرار نمایید و البته همانطور که گفته شد جایزه هم فراموش نشود.
بایدگفت که نرها علاقه بیشتری به این کار دارند. آنها از ماده ها پر سرو صدا تر می باشند ولی با هوشتر نیستند.
بازی و اسباب بازی:
عروسها وقتی که در قفس هستند به نظر می آید که پرنده های آرومی باشند ولی  اصلا این طور نیست. فقط کافیست که آنها را از قفس بیرون بیاورید آنوقت خواهید فهمید که چه موجودات کنجکاوی هستند و به همه جا سرک میکشند.
آنها دوست دارن که با نوک خود چیزهایی را  کنده کاری کنند که صد البته  این کار هم به متوقف کردن رشد نوک پرنده کمک میکند و هم اینکه نوعی بازی برای آنها محسوب می گردد بنابراین توصیه می شود که چند تا تکه چوب در قفس آنها قرار دهید همینطور میتوانید برای آنها آینه بگذارید. جنس نر بیش از ماده به آینه علاقه نشان می دهد, دائم خود را در آینه نگاه می کند و گاهی اوقات حالت تهاجمی به خود می گیرد.
اگر عروس هلندی شما بالغ است و جفت نیز دارد برایش آینه نگذارید زیرا به جنس مخالف توجه کمتری میکند و آنوقت است که زندگی مشترک آنها از هم می پاشد!!!
عروسهای هلندی  دوست دارند مانند بچه ها با شما یا با اسباب بازیها خود بازی کنند, این پرندگان به راحتی خود را با وسایل اطراف سر گرم میکنند مثلا ممکن است که ساعتها با یک بند یا طناب یا حتی پر و دمی که خود انداخته اند بازی کنند و اصلا خسته هم نشوند.

پس برای آنها وسیله های کوچکی بگذارید که بتوانند به راحتی با نوک خود آنها را از زمین بلند کنند.

اگر شما برای پرنده خود وقت نگذارید و با آن بازی نکنید افسرده میشود, گوشه ای کز میکند و گاهی اوقات هم سعی میکند تا با سر و صدا شما ر متوجه خود کند.
پس فراموش نکنید اگر جزء دسته آدمهایی هستید که نمی توانید روزانه حداقل 15 یا 20 دقیقه وقت  برای پرنده خود بگذارید, عروس هلندی ر بعنوان پرنده خانگی انتخاب نکنید. 

قفس:

قفس باید به اندازه ای بزرگ باشد که پرنده به راحتی بتواند در آن بالهای خود را بازو بسته کند و از یک تیرک به تیرک دیگر بپرد.
از آنجایی که جثه عروسها بزرگتر از جثه مرغ عشق و قناری است بنابراین قطر تیرک باید بزرگتر از تیرک عادی باشد.
کف قفس روزنامه بگذارید و هفته ای یک بار قفس را تمیز کنید و جای آب و دانه را هم خوب بشوئید.
اگر پرنده شما دست آموز است, هر از گاهی آنرا از قفس بیرون بیاورید.
خواب: 
عروسهای هلندی شبها باید حداقل 10 ساعت در تاریکی بدون وقفه بخوابند.
نکته:
 
گاهی اوقات عروسها, مرغ عشقها, فنچها….. کلا پرنده ها ممکن است که از  چیزی بترسند و شروع به پر پر زدن کنند در این حالت شما باید هرچه سریعتر چراغ اتاق را روشن کنید و با آنها حرف بزنید وآرامشان کنید چون در این حالت پرنده خیلی وحشتزده شده و خود را محکم به اطراف و سقف قفس میزند و به خود آسیب میرسانند پس در این هنگام با نهایت سرعت به داد آنها برسید و برای چند دقیقه چراغ اتاق را روشن بگذارید و بعد دوباره خاموش کنید.
غذا:

الف)اگه پرنده شما خیلی کوچک است  و نمی تواند دانه بخورد از روش زیر استفاده نمایید
ابتدا زرده یک تخم مرغ آب پز را جدا کرده , آنرا له کنید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس چند عدد بیسکویت مادر و اگر خمیر نان باگت در دسترس دارید, مقدار به مایع اضافه کنید
در صورتی که خمیر نان باگت در دسترس نمی باشد ی توانید از استفاده نمایید ودر آخربا کمی آرد نخودچی, تمام مخلوط را درمیکسر (مخلوط کن) بریزید وبگذارید تا خوب مخلوط شوند. این مایع باید کاملا یک دست باشد.
ب)حالا یک سرنگ 10 سی سی بردارید  و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه) به سر این سرنگ وصل کنید, این لوله را میتوانید از مغازه های تعمیرات دوچرخه تهیه نمایید ارتفاع این لوله باید حد اکثر 5 سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود.

ج) سرنگ را 8 تا 10 سی سی پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید اگر این کار را خیلی آرام انجام دهید حیوان تقلای زیادی میکند و غذا را بالا می آورد و تمام زحمات شما به هدر میرود.

اگر نمی توانید جلوی بال زدن و حرکات پرنده خود را کنترل کنید می توانید پرنده را در یک پارچه طوری که فقط سر آن بیرون باشد بپیچید و بعد به آن غذا بدهید
نکته: باید چندین باردر روز به پرنده به این صورت غذا بدهید.
بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این قضیه شوید.
پیش از هر باز غذا دادن سرنگ را کاملا با آب جوش و مایع ظرفشویی بشوئید واین کار را دوباره بعد از غذا دادن نیز تکرار کنید.

یادتان باشد وقتی که میخواهید بصورت دستی پرنده خود را بزرگ کنید باید این کار را تا زمان روئیدن کامل پرهای پرنده ادامه دهید.
معمولا این پرنده ها باید 1 ماه و2هفته تغذیه گردند(40 تا 45 روز) البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد در ضمن طی این مدت در قفس پرنده دانه بگذارید تا ببینید و به آن نوک بزند.
هفته های آخر باید تعداد دفعاتی که خود به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خود دانه بخورد, این مرحله مقداری سخت است و باید حوصله کنید, پرنده ها خیلی کم ولی به دفعات زیاد دانه می خورند پس همیشه دانه در دسترس آنها قرار دهید.
حیوان ممکن است در این دوران مقداری ضعیف گردد ولی نگران نباشید و برایش مقداری تخم مرغ بپزید, زرده آنرا جدا کنید و فقط سفیده را رنده کنید در ظرفی ریخته و داخل قفس قرار دهید.   
کار دیگری هم که می توانید انجام دهید  پختن گندم است, عروسهای هلندی گندم پخته خیلی دوست دارند.

چه دانه ای به عروس هلندی بدهیم؟
1. ارزن (سرشار از پروتئین و منبع غنی از ویتامین
A و فسفر و املاح معدنی است)
2. تخم کتان ( حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربو هیدرات و املاح معدنی)
3. کافیشه
4. شاهدونه (پرچرب و محرکه و بهتر است که کمتر از آن استفاده کنید)
5. تخمه آفتابگردان
شما میتوانید این دانه ها رو با هم مخلوط کنید و تخمه آفتابگران  را در ظرف جداگانه ای برای پرنده خود بگذارید.

علاوه بر دانه حتما  برای پرنده خود ن میوه , سبزیجات , حبوبات پخته و سبز شده بگذارید , مثل:
1.کاهو(تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور)
2.جعفری (جعفری رو با ساقه های بلند بگذارید چون این پرنده ها ساقه را به برگها ترجیح میدهند)
3.کلم بروکلی
4.جوانه گندم ( حاوی ویتامین B6 – E – F
)
5.جوانه ماش
6.سیب
7.هویج (سرشار از ویتامین A
و املاح معدنی)
8. گندم پخته
9.ذرت پخته
10.تخم مرغ  پخته (سفیده)

نکته: ممکن است سبزیجاتی  که می خرید قبلا سم پاشی شده باشد بنابراین حتما آنها را خوب بشورید تا مشکلی برای پرنده بوجود نیاید.

داخل قفس پرنده پودر صدف و کف دریا بگذارید. گذاشتن پودر صدف و کف دریا برای پرنده ها ضروری است , پودر صدف مواد معدنی زیادی دارد و به هضم غذا بخصوص دانه کمک می کند.
می توانید بجای پودر صدف از پوسته تخم مرغ پخته شده که تقریبا 20 دقیقه در آب جوشیده است استفاده کنید. کف دریا پوسته یه نوع نرم تن دریایی است که حاوی کلسیم می باشد و باعث استحکام  و مانع رشد بیش از حد نوک پرنده می شود باید گفت که هر وقت پرنده  میخواهد تخم کند بیشتر از قبل کف دریا می خورد چون این ماده باعث استحکام پوسته تخم ها می شود.
هر چند هفته یک بارمولتی ویتامین در آب پرنده بریزید و فراموش نکنیدکه آب پرنده هر روز باید تعویض گردد.
حمام:
پرنده ها موجودات تمیزی هستند و دائم با نوک پرهای خود را تمیز و مرتب می کنند, یک ظرف آب ولرم برای آنها بگذارید تا خود را بشورند.


مراقبت:اگه پرنده شما دست آموز است و آزادانه در خانه پرواز می کند باید خیلی مراقب باشید چون از صداهای آنی و بلند (بخصوص صدای تلفن) میترسند و ممکن است که با سر به جاای برخورد کنند و در نهایت آسیبی جدی ببینند.
عروس هلندی ها مثل طوطی ها دیگر پرنده های مقاوم و سالمی هستند ولی قفس آنها را نزدیک پنجره بازنگذارید تا باد مستقیم,
به نها بخورد. دمای متعادل برای این نوع پرنده 18 تا 22 درجه سانتی گراد است.اگر پرنده شما بیمار شد به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.جفت گیری: عروس هلندی ها معمولا خیلی سخت جفت میخورند, شما ممکن است که یه جفت عروس هلندی نر و ماده داشته باشید که هیچ وقت جفت گیری نکنند ولی اگر جفت بخورند پدر و مادر خیلی خوبی خواهند شد و از جوجه ها بخوبی نگهداری میکنند.معمولا 3 تا 4 تخم میگذارند ولی ممکن است که 1 یا 2 عدد از تخمها پوچ باشد یا اینکه خود جوجه پس از تولد بمیرد. فاصله گذاشتن تخم ها چند روز است و بعد از گذاشتن آخرین تخم ماده دائما روی تخم ها می خوابد و نر هم برای ماده دوانه می برد.
نر و ماده  با هم و به کمک هم جوجه ها را بزرگ میکنند.
وقتی که جو جه ها بزرگ شدند و اصطلاحا به دانه خوردن افتادند آنها را از پدر و مادر جدا کنید و در یک قفس دیگر بگذارید.
  
 

نظرات 3 + ارسال نظر
نیلوفرانه دوشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 04:38 ب.ظ

وا!
نکنه طوطی خریدی؟!

امانی یکشنبه 3 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 11:49 ب.ظ http://kabotaranedamghan.blogfa.com

سلام.........

با سپاس و احترام به دیدن وبتون اومدم

خیلی قشنگ و جالبه.

ممنون از اینکه به ما سری زدید و لینکمون کردید.

واسه تون بهترینا رو آرزو دارم .

[ بدون نام ] دوشنبه 10 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 03:07 ب.ظ

شیوای عزیزسلام.
من همین امروز یک عروس هلندی نرکه تقریبا یک سالشه خریدم تک هم هست اما خیلی چرت می زنه باید چیکارکنم؟؟؟
غزال

سلام عزیزم
طبیعیه ، از محیطی که پر از پرنده بوده جدا شده و فعلا محیط و آدما براش نا آشنان . درست میشه نگران نباش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد